Νόσος του Πάρκινσον

νόσος πάρκινσον

Τα κύτταρα στα βασικά γάγγλια του εγκεφάλου παράγουν ένα νευροδιαβιβαστή, την ντοπαμίνη, που δρα με έναν άλλο νευροδιαβιβαστή, την ακετυλοχολίνη, για τον συντονισμό των μυϊκών κινήσεων. Όταν το επίπεδο της ντοπαμίνης σε σχέση με την ακετυλοχολίνη είναι μειωμένο, έχουμε την εκφύλιση των κυττάρων των βασικών γαγγλίων με αποτέλεσμα να χάνεται ο έλεγχος των μυών. Η πάθηση αυτή ονομάζεται νόσος του Parkinson.

Η αιτία της νόσου δεν είναι γνωστή, πιθανότατα όμως η εμφάνισή της σχετίζεται με γενετικούς παράγοντες. Παρκινσονισμό ενδέχεται να προκαλέσουν και ορισμένα αντιψυχωτικά φάρμακα, φάρμακα που χορηγούνται κατά της ναυτίας ή/και του ιλίγγου, και επανειλημμένοι τραυματισμοί στο κεφάλι (τα ποσοστά εμφάνισης σε πρώην πυγμάχους είναι αυξημένα).

Συμπτώματα

Τα συμπτώματα της νόσου εμφανίζονται σταδιακά, σε διάστημα μηνών ή ακόμη και ετών και μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν:

• Τρέμουλο στο ένα χέρι ή πόδι και με την πάροδο του χρόνου σε όλα τα άκρα
  • Μυϊκή δυσκαμψία και δυσκολία κινήσεων
  • Βραδυκινησία
  • Αργόσυρτη ομιλία
  • Αλλαγή στη στάση του σώματος με καμπούριασμα
  • Ανέκφραστο πρόσωπο
  • Υπερβολική σιελόρροια
  • Λιπαρότητα στην επιδερμίδα του προσώπου
  • Δυσκολία στην κατάποση
  • Ορισμένοι ασθενείς αναπτύσσουν άνοια (3 στους 10)

Αντιμετώπιση

Για τη νόσο του Parkinson δεν υπάρχει συγκεκριμένη θεραπεία. Ωστόσο, τα συμπτώματά της μπορούν να ανακουφιστούν με τη χρήση αντιπαρκινσονικών φαρμάκων, με χειρουργική επέμβαση (αφορά κυρίως νεότερους σε ηλικία ασθενείς), με λογοθεραπεία για τα προβλήματα ομιλίας και κατάποσης, και με Φυσικοθεραπεία για την αποκατάσταση της κινητικότητας.

Όσοι προσβάλλονται από τη νόσο είναι σημαντικό να συνεχίσουν να ασκούνται καθημερινά, να ξεκουράζονται αρκετά και να κάνουν ασκήσεις διάτασης προκειμένου να διατηρηθεί η δύναμη και η κινητικότητα των μυών τους. Ο έμπειρος Φυσικοθεραπευτής θα σας προτείνει ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα ασκήσεων και θα σας παρέχει τις απαραίτητες συμβουλές για να εξυπηρετείστε και να μετακινείστε ευκολότερα στο σπίτι σας αλλά και έξω από αυτό. Με την κατάλληλη φροντίδα, τα συμπτώματα της νόσου μπορούν να μειωθούν αισθητά και ο ασθενής να ζει μια αρκετά καλή, φυσιολογική ζωή.