Κατάγματα

Ως κάταγμα ορίζουμε το σπάσιμο του οστού ή του χόνδρου. Τα κατάγματα, συνήθως, είναι αποτέλεσμα τραυματισμού. Ωστόσο, ασθένειες όπως η οστεοπόρωση ή η ατελής οστεογένεση είναι δυνατόν να έχουν ως αποτέλεσμα κάποιο κάταγμα. Κατάγματα αγκώνα ονομάζουμε τα κατάγματα σε ένα ή περισσότερα από τα οστά (βραχιόνιο, αντιβραχιόνιο) που σχηματίζουν την άρθρωση του αγκώνα.

Είδη καταγμάτων αγκώνα

Τα κατάγματα στην άρθρωση του αγκώνα διακρίνονται στις εξής κατηγορίες:

• Κάταγμα με εκτοπισμό: σε αυτή την περίπτωση έχουμε τον πλήρη διαχωρισμό των δύο άκρων του σπασμένου οστού. Σε ορισμένες περιπτώσεις το οστό μπορεί να διαπεράσει το δέρμα και να είναι ορατό (ανοιχτό κάταγμα)
  • Κάταγμα χωρίς εκτοπισμό: έχουμε είτε ρωγμώδες κάταγμα (ράγισμα) είτε σπάσιμο του οστού, το οποίο όμως παραμένει στη θέση του μετά το σπάσιμο
  • Συντριπτικό κάταγμα: το οστό παρουσιάζει ραγίσματα και σπασίματα σε αρκετά κομμάτια του

Συμπτώματα και Διάγνωση

Ένα κάταγμα εμφανίζεται αρχικά με την αίσθηση του πόνου. Ακολουθεί πρήξιμο και ευαισθησία στη γύρω περιοχή και περιορίζεται κατά πολύ η δυνατότητα του ασθενή να κάνει κινήσεις που περιλαμβάνουν τη χρήση του αγκώνα (αλλά και του καρπού).
Η διάγνωση του κατάγματος γίνεται με ακτινογραφία και ο γιατρός πρέπει επίσης να εξετάσει εάν έχουν υποστεί ζημιά και παρακείμενοι μύες ή νεύρα.

Ανάλογα με το είδος του κατάγματος επιλέγεται και η κατάλληλη θεραπεία. Συνήθως, στις περιπτώσεις συντριπτικού κατάγματος, η αντιμετώπιση είναι χειρουργική. Στις υπόλοιπες περιπτώσεις, η συντηρητική αντιμετώπιση με περίδεση ή με γύψο ενδέχεται να είναι επαρκείς για την ανάρρωση του ασθενούς.
Η φυσικοθεραπεία είναι απαραίτητη για όσους έχουν υποστεί κατάγματα αγκώνα τόσο για τη μείωση του πόνου όσο και για την επαναφορά της λειτουργικότητας της άρθρωσης. Για να μειωθεί ο πόνος χρησιμοποιούνται:

• θερμότητα
  • ηλεκτρική διέγερση
  • πάγος

Σημαντική για την επαναφορά της λειτουργικότητας της άρθρωσης είναι και η αποφυγή δυσκαμψίας και μυϊκής αδυναμίας. Ο φυσικοθεραπευτής θα σας δείξει – ήδη από την περίοδο που η άρθρωση θα βρίσκεται στον νάρθηκα – ασκήσεις που θα ενδυναμώσουν τους μύες και θα διατηρήσουν την κινητικότητα.
Όσο η δύναμη και η κινητικότητα θα επιστρέφουν στο χέρι σας, το φυσιοθεραπευτικό πρόγραμμα θα αλλάζει ώστε να ανταποκρίνεται ιδανικά στις ανάγκες σας.