«ΠΙΑΣΙΜΟ» από τη Γυμναστική

«- Γιατί περπατάς έτσι;
-Άστα, ξεκίνησα γυμναστήριο!»

Οι περισσότεροι το έχουμε ζήσει λίγο ή πολύ, όλοι όμως το έχουμε ακούσει! Τις πρώτες μέρες που πάμε γυμναστήριο στο ξεκίνημα της σεζόν, πέρα από την κούραση που νιώθουμε, έχουμε να αντιμετωπίσουμε και σωματικό πόνο. Πόσο μάλλον σήμερα που για μερικούς το lock-down έγινε η αιτία να απέχουν για πολύ καιρό από τη γυμναστική.

Αυτό το αίσθημα πόνου και δυσκαμψίας που δημιουργείται μετά από μια έντονη ή ασυνήθιστη, όχι συστηματική άσκηση δεν το λέμε απλώς «πιάσιμο». Υπάρχει επιστημονικός όρος για αυτό που μας συμβαίνει. Αυτή η αίσθηση λοιπόν κακουχίας και πόνου μετά από έντονη άσκηση λέγεται καθυστερημένη μυϊκή κακουχία (Delayed Oncet of Muscle Soreness – DOMS). Νιώθετε ήδη καλύτερα που το μάθατε; Συνήθως, εμφανίζεται 24 ώρες μετά την άσκηση και κορυφώνεται 48 με 72 ώρες μετά. Οι εμπλεκόμενοι μύες εμφανίζουν τοπική ευαισθησία, αίσθημα αδυναμίας, ενώ μειώνεται και η τροχιά και το εύρος της κίνησης. Πόσο διαρκεί; Τα νέα δεν είναι ενθαρρυντικά. Η αίσθηση της κακουχίας μπορεί να γίνεται αισθητή μέχρι και μία εβδομάδα μετά την άσκηση σε κάποιες ακραίες περιπτώσεις. Και αν κάνουμε το λάθος και σταματήσουμε την άσκηση για λίγο και την ξαναρχίσουμε το DOMS θα μας το κρατήσει μανιάτικο και θα ξαναπονέσουμε.

Ποιες είναι οι αιτίες της καθυστερημένης μυϊκής κακουχίας;

Η κυριότερη αιτία είναι η απότομη αλλαγή. Όταν δηλαδή μετά από ένα χρονικό διάστημα -που ξεπερνάει τις τέσσερις με έξι εβδομάδες απραξίας και τεμπελιάς – αποφασίζουμε να ασκηθούμε το σώμα μας παραπονιέται. Συγκεκριμένα, οι μυς μας δεν είναι έτοιμοι για αυξημένη επιβάρυνση και… διαμαρτύρονται! . Ιδιαίτερα όταν η ξαφνική αυτή άσκηση έχει υψηλές δυνάμεις και υψηλές ταχύτητες (high and fast loads). Ο χρόνος εδώ δεν έχει και μεγάλη σημασία. Η άσκηση δε χρειάζεται να διαρκέσει πολλή ώρα για να εμφανιστεί το DOMS. Αυτή την κακουχία κάποιοι ερευνητές την αποκαλούν και «μυϊκό πυρετό» και μπορεί να συμβεί ακόμα και στις καλύτερες οικογένειες… δηλαδή ακόμα και στους επαγγελματίες αθλητές εάν (αν διαγράφεται ) αυξήσουν την προπονητική τους ένταση απότομα!
Έτσι ξαφνικά λοιπόν η απότομη επιβάρυνση στους μυς έχει ως αποτέλεσμα μηχανικό και μεταβολικό στρες που προκαλεί βλάβη σε κάποιες μυϊκές ίνες. Η αυξημένη καταπόνηση οδηγεί σε μικρορήξεις μυϊκών ινιδίων και τελικά σε αντικατάσταση τους από νέες πιο ανθεκτικές και εξειδικευμένες στον τύπο της άσκησης που έχουμε κάνει. Γι’ αυτό και τις πρώτες ημέρες μετά από έντονη άσκηση έχουμε αύξηση βιοχημικών παραγόντων, όπως της CPK και της LDH, που υποδηλώνουν μυϊκή βλάβη.

Πως μπορούμε να ανακουφιστούμε;

Γίνονται διάφορες έρευνες γύρω από την καθυστερημένη μυϊκή κακουχία. Πολλές έρευνες υποστηρίζουν ότι η κατάσταση επιδεινώνεται όταν διαπιστώνεται έλλειψη βιταμίνης D, όταν ο οργανισμός περνάει κάποιο φυσικό ή μεταβολικό στρες Επίσης όταν δεν ξεκουράζεται επαρκώς και δεν κοιμάται καλά. Επίσης σημαντικό ρόλο παίζει και η διαταραχή του ανοσοποιητικού μας συστήματος. Όλοι αυτοί οι παράγοντες θα ήταν καλό να ελεγχθούν πριν από την έντονη άσκηση. Λένε ακόμα ότι ίσως βοηθούν ουσίες όπως ο καφές, το τσάι, η κουρκουμίνη, η πιπερίνη και τα έλαια ψαριών. Φυσικά οι ειδικοί συνιστούν καλό « ζέσταμα» πριν την άσκηση και ακόμα καλύτερες διατάσεις μετά .Όπως και να έχει στις περισσότερες περιπτώσεις δε θα χρειαστεί περαιτέρω διερεύνηση, μιας και τα συμπτώματα θα υποχωρήσουν γρήγορα από μόνα τους. Μία με δυο φυσικοθεραπείες είναι συνήθως αρκετές για να επανέλθει το σώμα στις φυσιολογικές του λειτουργίες. Ωστόσο αν κάποιο σύμπτωμα επιμένει ένας εξειδικευμένος φυσικοθεραπευτής, μπορεί να αποκλείσει κάποιο πιο σοβαρό τραυματισμό όπως αρθρική κάκωση, μυϊκή θλάση ή ό μοι γένοιτο ρήξη.

Σαμαράς Μιχάλης
Φυσικοθεραπευτής

Κλείστε ραντεβού ή εκδηλώστε ενδιαφέρον για επικοινωνία