Σκλήρυνση κατά πλάκας

Πως βοηθάει η φυσικοθεραπεία στη Σκλήρυνση κατά πλάκας

Η αλήθεια είναι πως ακούμε ολοένα και περισσότερο για αυτήν την αυτοάνοση ασθένεια που λέγεται σκλήρυνση κατά πλάκας. Μπορεί να μοιάζει με μια καινούργια επιδημία όμως οι πρώτες αναφορές σε συμπτώματα παρόμοια με εκείνης έγιναν τον 14ο αιώνα. Ωστόσο, έπρεπε να περάσουν άλλοι πέντε αιώνες για να φτάσουμε στο 1873 να αναγνωρισθεί ως πάθηση από τον Dr. Moxon.

Σήμερα είναι μια καθόλου σπάνια νόσος με 2,5 εκατομμύρια άτομα να πάσχουν σε όλον τον κόσμο, ενώ στην Ελλάδα ο αριθμός των ασθενών φτάνει περίπου στις 15.000 – χωρίς όμως να υπάρχει επίσημη καταγραφή. Συνήθως προσβάλει άτομα από 20 έως 40 ετών, στην πιο παραγωγική φάση της ζωής τους και τα επηρεάζει δημιουργώντας λειτουργικές διαταραχές και αναπηρίες. Η ασθένεια είναι πιο συχνή στις γυναίκες σε αναλογία περίπου 2:1 με τους άνδρες

Τι ακριβώς είναι

Η Πολλαπλή Σκλήρυνση (αλλιώς Σκλήρυνση κατά πλάκας, ΣΚΠ) είναι μία χρόνια, φλεγμονώδης, απομυελινωτική ασθένεια, που επηρεάζει το κεντρικό νευρικό σύστημα (ΚΝΣ) το οποίο αποτελείται από τον εγκέφαλο και το νωτιαίο μυελό. Προς το παρόν παραμένει ακόμα άγνωστη η αιτία στην οποία οφείλεται η ασθένεια. Πρόκειται για ένα αυτοάνοσο νόσημα που δεν είναι ούτε κληρονομικό, ούτε μεταδοτικό. Ωστόσο είναι αρκετοί οι παράγοντες που επηρεάζουν την εμφάνιση της νόσου, όπως: φάρμακα, κάπνισμα, βιομηχανικά χημικά, ιογενείς λοιμώξεις, χρόνια φλεγμονή, βαρέα μέταλλα, ελλείψεις σε βιταμίνες όπως η Β1, η Β12 και η D3. Ακόμα η ανισορροπία στα ω3 λιπαρά, το χρόνιο στρες, διάφορα ψυχολογικά προβλήματα, καθώς και η αλλοίωση της μικροβιακής χλωρίδας, παίζουν σημαντικό ρόλο για την εμφάνιση της Σκλήρυνση κατά πλάκας.

Ένα κοινό σύμπτωμα των ασθενών με ΣΚΠ είναι η κόπωση. Έτσι, περιγράφουν την έλλειψη σωματικής ή/και ψυχικής ενέργειας που δυσκολεύει κάθε τους δραστηριότητα.  Ένα μεγάλο ποσοστό ασθενών (76-92%) θεωρούν την κόπωση ως ένα από τα κυριότερα προβλήματα της νόσου το οποίο επηρεάζει την ποιότητα ζωής, την πραγματοποίηση των καθημερινών δραστηριοτήτων, τον ύπνο και προκαλεί ανησυχία και άγχος.

Τα αποτελέσματα της φυσικοθεραπείας

Μπορεί η σκλήρυνση κατά πλάκας να θεωρείται ακόμα μια ανίατη ασθένεια. Ωστόσο, τα συμπτώματά της μπορούν να ελεγχθούν, με αποτέλεσμα ο ασθενής να έχει όσο το δυνατόν πιο φυσιολογική ζωή. Η κατάλληλη φαρμακευτική αγωγή μπορεί να προσφέρει λύσεις σε συγκεκριμένες καθημερινές δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο ασθενής. Αν και οι περισσότεροι ασθενείς δεν είναι πια σε θέση να περπατούν πριν πεθάνουν, το 90% μπορεί να περπατά χωρίς βοήθεια, δέκα χρόνια μετά από την εμφάνιση της νόσου και το 75% των ασθενών 15 χρόνια μετά.  Σ’ αυτή τη βελτίωση της ποιότητας της ζωής για τους ασθενείς έχουν παίξει σημαντικό ρόλο η υδροθεραπεία και η φυσικοθεραπεία.

Σε ό,τι αφορά στην περίφημη κόπωση, έχει παρατηρηθεί ότι εφόσον η υποκείμενη αιτία της σχετίζεται με φυσικούς παράγοντες, βοηθάνε ιδιαιτέρως, στη βελτίωση φυσικής κατάστασης του ατόμου: η φυσικοθεραπεία και η άσκηση. Μάλιστα, σύμφωνα με τη βιβλιογραφία, η άσκηση η οποία καθοδηγείται από φυσικοθεραπευτή βελτιώνει τα συμπτώματα της κόπωσης σε μεγάλο βαθμό στατιστικά. Άλλη μια έρευνα απέδειξε πως λόγω της άσκησης αυξάνεται η δύναμη των αναπνευστικών μυών. Αυτό έγινε ύστερα από πρόγραμμα δέκα εβδομάδων, ενώ τα αποτελέσματα των ασκήσεων παρέμειναν ακόμη και ένα μήνα μετά τη λήξη του.

Μια άλλη μελέτη έδειξε πως προγράμματα μυϊκής ενδυνάμωσης, τα οποία εποπτεύονται από φυσικοθεραπευτή μπορούν να συμβάλουν σημαντικά στη βελτίωση της ποιότητας της ζωής στα άτομα με Πολλαπλή Σκλήρυνση. Το πρόγραμμα της συγκεκριμένης μελέτης διήρκησε τέσσερις μήνες. Οι συμμετέχοντες ανέφεραν αύξηση της απόδοσης στις καθημερινές εργασίες, καθώς και σημαντική βελτίωση στη βάδιση, την αντοχή και τη μυϊκή δύναμη.

Είναι γεγονός πως μέχρι σήμερα, οι κλινικές έρευνες έχουν αποδείξει πως υπάρχουν θεραπείες που βοηθάνε τους ασθενείς της Σκλήρυνσης κατά πλάκας να περιορίσουν και να καθυστερήσουν την εξέλιξή της. Ωστόσο, καθώς όλοι οι άνθρωποι δεν είναι ίδιοι και ο καθένας ανταποκρίνεται διαφορετικά σε κάθε πρόγραμμα, είναι ιδιαίτερα σημαντική η εξατομίκευση της θεραπευτικής αντιμετώπισης του κάθε ασθενούς ξεχωριστά.