Επίμονος πόνος στο γόνατο από ρήξη μηνίσκου; Δείτε τι μπορείτε να κάνετε!

Μήπως ο πόνος στο γόνατο σάς εμποδίζει να απολαμβάνετε την καθημερινή σας βόλτα; Και μήπως επιμένει, παρότι το τρίψατε, το τεντώσατε ή του βάλατε κομπρέσα; Αν μετά την επίσκεψη στον γιατρό, όπου διαπιστώθηκε ότι έχετε ρήξη μηνίσκου, έχετε λίγο μπερδευτεί από τις ιατρικές ορολογίες, το παρόν άρθρο θα σας λύσει κάθε απορία, σχετικά με το τι είναι η ρήξη μηνίσκου και πώς αντιμετωπίζεται ο πόνος που προκαλείται από αυτή.

Τι είναι η ρήξη μηνίσκου;
Ο μηνίσκος είναι ένας ελαστικός δίσκος σχήματος C, που αποτελείται από χόνδρο, ο οποίος μοιάζει με ιστό. Ο μηνίσκος έχει την ιδιότητα να απορροφά τους κραδασμούς ανάμεσα στο μηριαίο οστό (το μεγάλο οστό στον άνω μηρό) και την κνήμη (του κνημιαίου οστού). Ο έξω μηνίσκος (στο εξωτερικό του γονάτου) και ο έσω μηνίσκος (στο εσωτερικό του γόνατος) εφαρμόζουν και τα δύο σαν πέταλο πάνω στην επιφάνεια της κνήμης. Ο μηνίσκος λειτουργεί σαν αμορτισέρ καθώς περπατάμε, τρέχουμε και πηδάμε. Ο μηνίσκος βοηθά στο να απορροφούνται οι προκαλούμενοι κραδασμοί, έτσι ώστε να προστατεύονται οι επιφάνειες των οστών, να μην τρίβονται δηλαδή και να πονάνε.

Συγκεκριμένες κινήσεις ή θέσεις του γόνατος πιέζουν τον έξω ή τον έσω μηνίσκο. Αν αυτές οι κινήσεις εξαντλήσουν με βία το εύρος της κίνησης, ο μηνίσκος μπορεί να σχιστεί ή να υποστεί βλάβη. Με τον μηνίσκο σκισμένο ή κατεστραμμένο, χάνεται η δυνατότητα απορρόφησης των κραδασμών, με αποτέλεσμα να προκαλείται τριβή και φθορά ανάμεσα στο μηριαίο οστό και το οστό της κνήμης. Αυτή η καταπόνηση ανάμεσα στα οστά, προκαλεί με τη σειρά της αρθρίτιδα στην άρθρωση του γόνατος.

Αιτίες
Η ρήξη ή η κάκωση του μηνίσκου είναι ένας από τους πιο συνηθισμένους τραυματισμούς στο γόνατο. Ρήξη μηνίσκου προκύπτει από οξύ τραυματισμό, ή ως αποτέλεσμα του εκφυλισμού που σχετίζεται με την ηλικία, είτε από την παχυσαρκία. Κατά τη διάρκεια ενός οξέος τραυματισμού, η ρήξη του μηνίσκου προκαλείται από δυνατή στροφή, ενώ το γόνατο είναι λυγισμένο και το πόδι ακίνητο.

Οι τραυματισμοί αυτοί είναι συνηθισμένοι στους αθλητές, ειδικά αν εμπλέκονται σε αθλήματα επαφής, όπως η πάλη, το ποδόσφαιρο ή σε αθλήματα που συνεπάγονται πολύ τρέξιμο (όπως είναι δηλαδή το ποδόσφαιρο). Ο ηλικιο-εξαρτώμενος εκφυλισμός είναι απόρροια φθοράς του μηνίσκου και μείωσης της ευελιξίας του- επιπτώσεις που επέρχονται καθώς γερνάμε. Έχοντας υποστεί εκφυλισμό, ο μηνίσκος μπορεί να τραυματιστεί πιο εύκολα κατά τη διάρκεια μιας απλής, συνηθισμένης κίνησης.

Συμπτώματα

– Ξαφνική εμφάνιση πόνου, που συχνά συνδέεται με την κίνηση της άρθρωσης

– Κλείδωμα της άρθρωσης του γονάτου όταν το πόδι είναι σχεδόν ίσιο

– Άκουσμα ήχων που προέρχονται μέσα από το γόνατο σαν «κλικ» ή κρακ

– Χρόνιο ή διαλείπον πρήξιμο

– Δυσκολία κάμψης ή ισιώματος του γόνατος

Σημείωση: Εάν υπάρχει μώλωπας και πρήξιμο με σοβαρό γενικευμένο πόνο μέσα σε λίγα λεπτά από τον τραυματισμό, αυτό συχνά υποδεικνύει ότι υπάρχει επίσης και σχίσιμο κάποιου συνδέσμου μέσα στην άρθρωση του γόνατος.

Θεραπεία
Οι τραυματισμοί του μηνίσκου μπορεί να απαιτούν ή να μην απαιτούν χειρουργική αποκατάσταση. Και στις δύο περιπτώσεις, συμβουλευτείτε έναν φυσιοθεραπευτή αμέσως. Μπορεί να παρέμβει για να μειώσει το πρήξιμο, τη φλεγμονή και τον πόνο στο γόνατο. Για να επιταχύνετε την ανάρρωση, ακολουθήστε τις παρακάτω συμβουλές:

– Ξεκουράστε το γόνατό σας. Αποφύγετε να ρίχνετε βάρος στο γόνατό σας, όσο το δυνατόν περισσότερο. Χρησιμοποιήστε πατερίτσες, αν χρειαστεί.

– Τοποθετήστε πάγο στο γόνατό σας για να μειώσετε τη φλεγμονή, τον πόνο και το πρήξιμο. Εφαρμόζετε παγοκύστη για 10-15 λεπτά κάθε 3 ώρες για 2 ημέρες ή μέχρι να φύγει ο πόνος και το πρήξιμο.

– Συμπιέστε το γόνατό σας. Ελέγξτε το πρήξιμο χρησιμοποιώντας ένα στήριγμα γόνατος ή ελαστικό επίδεσμο γύρω από το τραυματισμένο γόνατο.

– Ανυψώστε τα γόνατά σας όταν κάθεστε ή ξαπλώνετε.

– Πάρτε αντιφλεγμονώδη φάρμακα, αφού συμβουλευτείτε πρώτα τον γιατρό σας.

– Κάντε ασκήσεις τεντώματος ή ενδυνάμωσης που θα σας συστήσει ο φυσιοθεραπευτής σας.

– Αποφύγετε τις δραστηριότητες, όπως το τρέξιμο και το άλμα.

– Μην στρίβετε το γόνατο ή προσπαθείτε να το επεκτείνετε πιεστικά.

Για να επανέλθει το γόνατο στη κατάσταση που ήταν προ του τραυματισμού, είναι σημαντικό να ακολουθήσετε φυσικοθεραπευτική αγωγή. Η φυσικοθεραπεία μπορεί να αντιμετωπίσει τα βασικά συμπτώματα της ρήξης γονάτου, να ανακουφίσει από τον πόνο και να ισχυροποιήσει το μυϊκό σύστημα του ποδιού.

Πρόληψη
Οι τραυματισμοί στον μηνίσκο είναι δύσκολο να προληφθούν καθώς συνήθως προκύπτουν ως αποτέλεσμα ατυχήματος. Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένα μέτρα που μπορείτε να λάβετε για να ελαχιστοποιήσετε τους κινδύνους τραυματισμών στο γόνατο:

– Διατηρήστε τους μυς των ποδιών σας δυνατούς για να σταθεροποιείται και να προστατεύεται η άρθρωση του γονάτου σας.

– Ξεκινήστε ήπια άσκηση και σταδιακά αυξήστε την ένταση, με την πάροδο του χρόνου.

– Να φοράτε προστατευτικό εξοπλισμό και κατάλληλα υποδήματα όταν κάνετε αθλήματα.

– Να κάνετε διατάσεις πριν και μετά τη σωματική άσκηση.

Η έρευνα δείχνει ότι όσο πιο γρήγορα αρχίζετε να αντιστρέφετε τον πόνο ή τον τραυματισμό σας, τόσο καλύτερες είναι οι πιθανότητές σας να αισθανθείτε ανακούφιση πιο γρήγορα. Για δωρεάν συμβουλευτική 15 λεπτών, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας.

 

Μιχάλης Σαμαράς

Φυσικοθεραπευτής

Σαμαράς Μιχάλης
Φυσικοθεραπευτής

Κλείστε ραντεβού ή εκδηλώστε ενδιαφέρον για επικοινωνία