Ρήξη Χιαστών

Ο πρόσθιος χιαστός σύνδεσμος είναι ένας σύνδεσμος που διέρχεται διαγώνια το γόνατο και είναι επιφορτισμένος με τη λειτουργία της διατήρησης της σταθερότητας της άρθρωσης του γόνατος. Πρόκειται, στην ουσία, για έναν μικροσκοπικό σύνδεσμο με μόλις 33 (μ.ο) χιλιοστά μήκος και 9,5 (μ.ο) χιλιοστά διάμετρο. Ο χιαστός αναγκάζεται να αντέχει τεράστιες δυνάμεις που ασκούνται πάνω στο γόνατο προκειμένου να διατηρηθεί σταθερή η άρθρωση. Σε περιπτώσεις όπως απότομες πτώσεις και επίπονες αθλητικές δραστηριότητες υπάρχει πιθανότητα ο χιαστός να μην μπορέσει να αντέξει όλες αυτές τις φορτίσεις και να επέλθει ρήξη του συνδέσμου.

Η ρήξη του πρόσθιου χιαστού είναι μία από τις πιο συχνές συνδεσμικές κακώσεις του γόνατος – αντιπροσωπεύει περίπου το 50% των περιπτώσεων – και είναι, επίσης, εξαιρετικά δύσκολο να αποκατασταθεί αλλά και εξαιρετικά χρονοβόρα ως διαδικασία. Πρόκειται μάλιστα για τον μόνο σύνδεσμο που δεν μπορεί να επουλωθεί μόνος του χωρίς χειρουργική επέμβαση και φυσικοθεραπεία. Σε περίπτωση που ο ασθενής δεν ακολουθήσει θεραπεία, υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να ακολουθήσει και ρήξη μηνίσκου (εξαιτίας της αστάθειας της άρθρωσης), βλάβες στον χόνδρο και πιθανή εμφάνιση οστεοαρθρίτιδας.

Το μεγαλύτερο ποσοστό τραυματισμών στον πρόσθιο χιαστό σύνδεσμο συμβαίνει σε αθλητές, και μάλιστα, σε αθλήματα όπου απαιτούνται απότομες εναλλαγές στην κίνηση (ταχύτητα/κατεύθυνση) ή /και σε αθλήματα όπου υπάρχει σωματική επαφή μεταξύ των συμμετεχόντων. Υπάρχουν 3 βαθμοί κακώσεων του συνδέσμου ενώ τα κύρια χαρακτηριστικά της είναι:

• έντονος πόνος
  • οίδημα
  • αιμάτωμα
  • μη λειτουργική βάδιση

Η χειρουργική αποκατάσταση κρίνεται απαραίτητη στις περισσότερες περιπτώσεις ενώ η φυσικοθεραπεία είναι ζωτικής σημασίας για να αποκατασταθεί η λειτουργικότητα της άρθρωσης, και μάλιστα στο συντομότερο δυνατό χρόνο. Η φυσιοθεραπευτική αποκατάσταση γίνεται σε διάφορες φάσεις, που εξαρτώνται από το χρόνο και την εξέλιξη της θεραπείας. Στόχος της είναι να:

• μειωθεί ο πόνος
  • εξαλειφθούν η φλεγμονή και το αιμάτωμα
  • βελτιωθεί ο νευρομυϊκός συντονισμός
  • αυξηθεί η μυϊκή ισχύς
  • βελτιωθεί η αντοχή της καρδιάς και των πνευμόνων
  • αποκατασταθεί πλήρως το εύρος των κινήσεων

Όπως σε κάθε διαδικασία αποκατάστασης, η συνεργασία ασθενούς – φυσικοθεραπευτή, το εξατομικευμένο πρόγραμμα ασκήσεων και η πιστή ακολούθηση του προγράμματος εκ μέρους του ασθενούς είναι 3 παράγοντες ζωτικής σημασίας τόσο για την αποτελεσματικότητα της θεραπείας αποκατάστασης όσο και για τον απαραίτητο χρόνο πλήρους αποκατάστασης.