Αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο

Το αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο είναι μία πάθηση που προκαλείται από αιφνίδια διακοπή της ροής του αίματος προς τον εγκέφαλο. Υπάρχουν δύο τύποι εγκεφαλικού επεισοδίου:

ισχαιμικό εγκεφαλικό επεισόδιο: προκαλείται από ξαφνική απόφραξη αιμοφόρου αγγείου που καταλήγει στον εγκέφαλο με αποτέλεσμα να σταματήσει η ροή του αίματος. Πρόκειται για τον συνηθέστερο τύπο.

αιμορραγικό εγκεφαλικό επεισόδιο: προκαλείται από ρήξη αιμοφόρου αγγείου στον εγκέφαλο. Συνήθως, η πρόκληση της ρήξης οφείλεται σε τραυματισμό.

Παράγοντες οι οποίοι αυξάνουν τον κίνδυνο να υποστεί κάποιος ΑΕΕ είναι:

• υψηλή αρτηριακή πίεση
  • κάπνισμα
  • υψηλή χοληστερίνη
  • διαβήτης
  • οικογενειακό ιστορικό
  • κακή φυσική κατάσταση/ελλιπής φυσική δραστηριότητα
  • παχυσαρκία
  • αθηρωμάτωση των καρωτίδων
  • προηγούμενο καρδιακό επεισόδιο
  • προηγούμενο ΑΕΕ

Το αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο (ΑΕΕ) μπορεί να προκαλέσει μια σειρά από σοβαρά και μακροχρόνια προβλήματα στον ασθενή, μεταξύ των οποίων:

• σοβαρό περιορισμό στην κίνηση
  • αργόσυρτη ομιλία
  • μπέρδεμα κατά την ομιλία
  • απώλεια μνήμης
  • αδυναμία να θυμηθεί ορισμένες λέξεις και ονόματα
  • ευαισθησία στο κρύο ή/και τη ζέστη
  • μούδιασμα (παροδικό ή μόνιμο)
  • ημιπάρεση (αδυναμία κίνησης της μιας πλευράς του σώματος)
  • προβλήματα κατά την ούρηση και την αφόδευση
  • έντονο πόνο
  • κόπωση
  • κατάθλιψη

Συμπτώματα

Μεταξύ των συμπτωμάτων που βιώνει ένα άτομο που έχει υποστεί εγκεφαλικό επεισόδιο είναι:

• ξαφνική αδυναμία ή/και μούδιασμα, ιδιαίτερα στη μία πλευρά του σώματος (πρόσωπο,χέρι,πόδι)
  • ξαφνικός έντονος πονοκέφαλος
  • ξαφνική ζαλάδα
  • απώλεια ισορροπίας
  • αδυναμία στο περπάτημα
  • θόλωση ή απώλεια της όρασης στο ένα ή και στα δύο μάτια
  • αδυναμία ομιλίας
  • απώλεια δυνατότητας αντίληψης όταν του μιλάνε
  • απώλεια συνείδησης για το τόπο που βρίσκεται

Ορισμένες φορές, κάποιος μπορεί να υποστεί μία παροδική ισχαιμική προσβολή, το οποίο είναι ένα «mini εγκεφαλικό», με συμπτώματα παρόμοια με αυτά του ΑΕΕ, το οποίο ωστόσο δεν προκαλεί μόνιμες βλάβες. Είναι σημαντικό κάποιος που εκδηλώνει παρόμοια συμπτώματα να ενεργήσει γρήγορα προκειμένου να μειώσει τον κίνδυνο ενός μεγαλύτερου εγκεφαλικού επεισοδίου.

Η αποκατάσταση και χρόνος ανάρρωσης μετά από ένα αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο εξαρτάται από το πόσο γρήγορα, μετά την εκδήλωση των αρχικών συμπτωμάτων,  ο ασθενής έλαβε ιατρική φροντίδα, το εύρος και την τοποθεσία του εγκεφαλικού και το πόσο υγιής είναι γενικά. Η αποκατάσταση πρέπει να ξεκινήσει το συντομότερο δυνατό ώστε ο ασθενής να βοηθηθεί να κινηθεί κανονικά, να ξαναμάθει να βαδίζει, να αντιμετωπίσει τον πόνο και να κάνει ευκολότερη την καθημερινότητά του.

Το πρόγραμμα αποκατάστασης που θα σχεδιάσει ο φυσικοθεραπευτής πρέπει να είναι εξατομικευμένο και προσαρμοσμένο στις ανάγκες του ασθενούς. Ανάμεσα στις τεχνικές που ενδέχεται να επιλέξει περιλαμβάνονται οι εξής:

• εξαναγκασμένη κινητοποίηση για να ενδυναμωθεί το αδύναμο άκρο
  • ηλεκτρικός ερεθισμός για να βοηθηθούν οι μύες να λειτουργήσουν και πάλι
  • αναπνευστική φυσικοθεραπεία
  • νοερή εξάσκηση του κινητικού σχεδιασμού ώστε να ενεργοποιηθεί το μέρος του εγκεφάλου που ελέγχει την κίνηση
  • διατάσεις
  • αντίσταση στην κίνηση
  • εργοθεραπεία
  • τοποθέτηση
  • νευροαναπτυξιακή θεραπεία (μέθοδος Bobath)
  • προσέγγιση Brunstrom
  • τεχνικές PNF ώστε να διευκολυνθεί η κίνηση και να διεγερθεί ο μηχανισμός ενεργοποίησης των κινητικών μονάδων του μυός

Το ΑΕΕ είναι μία σοβαρή πάθηση που προσβάλλει κάθε χρόνο περισσότερους από 20.000 Έλληνες και έχει σοβαρές συνέπειες για τον ασθενή. Γι’ αυτό είναι πολύ σημαντικό ο ασθενής να έχει την πρέπουσα φροντίδα και αποκατάσταση. Στη Physionow έχουμε ευρεία εμπειρία στη νευρολογική φυσικοθεραπευτική αποκατάσταση και μπορούμε να σας βοηθήσουμε αποτελεσματικά.